Самозвіт 2023/2024

Самозвіт директора ОЗО «Шиловецький ЗЗСО І – ІІІ ступенів» за 2023/2024 навчальний рік

З огляду на виникнення нових викликів для системи освіти України в умовах воєнного стану протягом 2023/2024 н.р. діяльність закладу спрямовувалася на дотримання вимог законодавства України в частині забезпечення Державних гарантій у сфері освіти, забезпечення прав кожної дитини на освіту.

          Ми завершили  2023/2024 н.р., складний, тривожний, воєнний, який приніс нам усім чимало викликів, незручностей. Разом з тим, він був ефективним і результативним. 

          У своїй роботі протягом 2023/2024 н.р. адміністрація ОЗО керувалися статутом ОЗО «Шиловецький ЗЗСО І – ІІІ ступенів», правилами внутрішнього трудового розпорядку, Конституцією України, Законами України  «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», «Про дошкільну освіту», «Про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану» (№7325 від 28.04.2022), «Про охорону праці», Положенням про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і зхакладах освіти, затвердженого наказом МОНУ від 26.12.2017р. №1669, Правил пожежної безпеки для закладів та установ системи освіти України від 15.08.2016р. №974, Концепцією Нової української школи, Державними стандартами початкової, базової і повної середньої освіти, Указом Президента України від 24.02.2022р. «Про введення воєнного стану в Україні» із змінами, постанови  Кабінету Міністрів України від 28.07.2023 р. № 782 «Про початок навчального року під час дії правового режиму воєнного стану в Україні», розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, керуючись вимогами Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 25.09.2020 №2205 (зі змінами від 01.08.2022 № 1371), Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 08.09.2020  № 1115, Пололженням про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом міністерства освіти і науки України 12.01.2016р. № 8 із змінами, наказ Міністерства освіти і науки України від 07.01.2018 р. № 1369 «Про затвердження Порядку проведення державної підсумкової атестації», Інструктивно-методичних матеріалів щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності, підготовлені Міністерством освіти і науки України (лист МОН від 11.07.2022 № 1/7707-22), Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України 16.04.2018 № 367», листом МОНУ від 16.08.2023р. №1/12186 «Про організацію 2023/2024 навчального року в закладах загальної середньої освіти»,  наказ Департаменту освіти і науки Чернівецької обласної державної адміністрації № 237 від 31.08.2023р. « Про організацію освітнього процесу у 2023/2024 навчальному році в умовах правового режиму воєнного стану», Методичними рекомендаціями щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах освіти Чернівецької області у 2023/2024 навчальному році,  законодавством України, іншими нормативними актами, що регламентують роботу загальноосвітнього закладу загальної середньої освіти.

          Головне завдання закладу освіти на сьогоднішній день полягає у вихованні високорозвиненої творчої особистості, яка б поєднувала в собі найкращі моральні якості.

          Враховуючи вимоги сьогодення, педагогічна діяльність ОЗО «Шиловецький ЗЗСО І – ІІІ ступенів»  спрямована на формування основних компетентностей, утвердження загальнолюдських цінностей, розкриття потенційних можливостей і здібностей учнів.

  1. Забезпечення освітнього процесу та належної  якості освіти

          Освітній процес у 2023/2024 н. р. мав свої особливості, у зв’язку з воєнним станом, освітній процес здійснювався за змішаною формою навчання (очна та дистанційна), структура навчального року семестрова з зимніми канікулами тривалістю  до місяця. В ОЗО були організовані: індивідуальна, сімейна, інклюзивна та екстернатна форми навчання. Учнів 4, 9 та 11 класів у 2024 р. було звільнено від здачі державної підсумкової атестації.

          На початок 2023/2024 навчального року навчалося 351 учень. Укомплектовано 18 класів, із середньою наповненістю 19,5 учнів.  З них отримали: початкову середню освіту – 23, базову середню освіту – 37  та повну середню освіту 26 учнів. На індивідуальній формі навчання – 1 учень, на сімейній  — 52, на інклюзивній – 10 учнів, на екстернатній – 1учениця. Охоплено навчанням дітей 100%. За цей навчальний рік вибуло із закладу 6  учнів та прибуло 5, на кінець н.р. 355 учнів. Основна мета їх переходу: зміна місця проживання батьків. На 2024/2025 н.р. до 1 класу зараховано 31 травня 2024 року – 25 дітей.

          Під час організації дистанційного навчання було забезпечено чітке дотримання нормативно-правових норм з цього питання. Використовувалися інструменти онлайн-спілкування та електронні ресурси для роботи в синхронному та асинхронному режимі (Google classroom, Google Meet, Zoom, Naurok, YouTube, веб-ресурси, розроблені педагогами, електронна пошта та Viber).

          За рішенням педагогічної ради ОЗО «Шиловецький ЗЗСО І – ІІІ ступенів», у 1-2 класах здійснювалося вербальне оцінювання навчальних досягнень, а в 3-4 класах – рівневе оцінювання молодших школярів. Вкінці навчального року кожен учень початкових класів отримав свідоцтво досягнень, де зафіксовано сформованість наскрізних умінь та предметних компетентностей. Оцінки за І, ІІ семестри та річні у 5-11 класах виставлені об’єктивно, на підставі тематичних оцінок.

          Рівень навчальних досягнень учнів: високий  рівень мають учні 1- 11 класів – 65 учнів, достатній — 139 учнів, середній — 121 учнів, початковий — 50 учнів.  Зазначу, що нагороджено Похвальними листами за високі досягнення –  23 учні 5-8 та 10 класів.

          Хочу представити вашій увазі рейтинг класів ( високий + достатній рівень):

Рейтинг серед 1-4 класів

І місце — 1-й ( Гончар О.С.) – 82,6%

ІІ місце -4-й (філія) (Агапієва Н.О.) – 75%

ІІІ місце – 2-й (Мельничук Г.М. ) та  3-Б (Пелепець О.В.) по 63,2%

Рейтинг 5 — 11 класів

І- місце 5- Б (Стрільчук Я.І.) – 73,7%

ІІ – місце 11 ( Тулюлюк О.В ) – 72%

ІІІ- місце 9-А (Паращук Г.В.) –  66%

          Хочу зазначити, що у порівнянні з минулим  2022/2023 навчальним роком зменшилась кількість учнів високого рівня на 11, але збільшилась кількість учнів навчальні досягнення яких  достатнього рівня на 18 дітей, також збільшилася кількість учнів з початковим рівнем – з 31 на 50 учнів, а це означає, що  індивідуальна робота з  учнями, які мають початковий рівень навчальних досягнень недостатня.

  • Робота з обдарованими учнями.

            У закладі створені відповідні умови для розвитку творчих здібностей кожного учня. Впровадження новітніх освітніх технологій навчання у системі загальної середньої освіти дозволяє виховувати обдаровану учнівську молодь, яка бере активну участь в олімпіадах, конкурсах, змаганнях. Наші учні ж здобули ряд перемог у різноманітних інтелектуальних, мистецьких, спортивних конкурсах, фестивалях, змаганнях.   Проводились моніторингові  дослідження рівня навчальних досліджень учнів з різних предметів.  Досліджувалась участь учнів в різних конкурсах, олімпіадах; простежено результативність відповідно до рівня педагогічної майстерності вчителя.

Результативність учнів у ІІ –му, ІІІ-му етапах Всеукраїнських учнівських олімпіад та мовних конкурсів імені Т.Шевченка та П.Яцика:

  • ІІ етап Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних дисциплін:

І місць – 9; ІІ місць – 7; ІІІ місць – 9;

  • ІІІ етап Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних дисциплін-2-ІІ-их та 3- ІІІ місця.

Призерів ІІ етапу  ХХІІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика та ХIIІ Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської  та студентської молоді імені Тараса Шевченка- І – 2 місця, ІІ місць – 4, ІІІ – 4. У ІІІ етапі – ІІ – 1.

Переважна більшість педагогів працювала творчо. З метою підвищення професійної компетентності вчителів у межах планування методичної роботи, а також для розвитку пізнавальної й  творчої активності учнів в школі протягом навчального року проводилися предметні тижні.

          У 2023/2024 навчальному році всі вчителі працювали за навчальними програмами. Кількісний та якісний стан виконання навчальних програм відмічено у моніторингових звітах. Результативність виконання навчальних програм визначається співставленням записів учителів в класних журналах із вимогами навчальних програм та у відповідності до календарного планування на 2023/2024 навчальний рік.

Тільки творчий , згуртований, об’єднаний спільною метою колектив може сподіватися на майбутнє. На сьогоднішній день колектив складається з 46 основних педагогів:  8 — «вчителів –методистів» , 11 — «старших учителів», 26 — вищої категорія , 5 — першої категорії , 2- другої категорії , 13 — спеціалістів. Серед педагогів школи  87% мають вищу педагогічну освіту. Аналіз вікового складу педагогів засвідчує , що 4 % учителів — це педагоги віком до 30 років, 34 % — це педагоги до 40 років, 36 % — це учителі віком до 60 років,  педагоги пенсійного віку – 26 %.  Аналіз щодо стажу роботи учителів показує, що найбільше педагогів ( 54 %) зі стажем більше 20 років , 27% — до 20 років стажу, 6 % до 10 років,  13 % — до 3 років. Ці аналітичні дані дають змогу зробити висновок , що більшість педагогів з життєвим і професійним досвідом висококваліфіковані педагоги, майстри своєї справи. Колектив постійно поповнюється молодими спеціалістами, учителі намагаються піднімати свій професійний рівень. Школа забезпечена кадрами на 100%.  Педагогічний колектив школи складається на 60% із своїх випускників. Це, на мою думку, результат цілеспрямованої роботи адміністрації школи на перспективу. Адже найпотужніший механізм вирішення кадрових питань – підготовка кадрів для школи з випускників самої школи.

  •  Методична робота

          У 2023/2024 навчальному  році педагогічний колектив школи працював над єдиною методичною проблемою: «Формування ключових компетентностей учнів на основі використання інноваційних форм роботи», для її реалізації тривав активний пошук нових форм і функціональних структур із підготовки вчителя в загальнометодичному, психолого-педагогічному та науково-теоретичному аспектах.

    Напочатку навчального року було поновлено методичну раду закладу освіти у складі:

  • Рябой Лариса Олександрівна – голова методичної ради ( заступник директора з навчально-виховної роботи);
  • Мельничук Галина Миколаївна – секретар ( старший вчитель, вчитель початкових класів).
  • Члени методичної ради:
  • Шикірінська Світлана Борисівна – керівник школи становлення вчителя,  вчитель-методист, вчитель математики;
  • Стрільчук Людмила Мінівна – керівник вчителів початкових класів;
  • Карвацький Ігор Станіславович – керівник міжшкільної методичної спільноти вчителів трудового навчання;
  • Андрійчук Сергій Олександрович – керівник міжшкільної методичної спільноти вчителів фізики;
  • Паращук Ганна Миколаївна – відповідає за збереження  методичної літератури та журналів, складає каталог методичної літератури, вчитель української мови та літератури, вчитель-методист;
  • Галичанська Інга Борисівна –соціальний педагог, голова профкому;
  • Танасьєва Віта Василівна – заступник директора з виховної роботи, відповідає за роботу  методичного об´єднання класних керівників;
  • Баланюк Сніжана Миколаївна – вчитель зарубіжної літератури, вчитель-методист;
  • Стрільчук  Яна  Іванівна — завідуюча шкільної бібліотеки.

Були  проведені  чотири   засідання згідно плану методичної ради .

Головними напрямами методичної роботи в цьому навчальному році були:

  1. Забезпечення професійною інформацією.
  2. Підтримка інноваційної діяльності вчителів.
  3. Розвиток творчих здібностей учнів.
  4. Підтримка в підготовці до атестації.
  5. Організація підвищення кваліфікації вчителів.
  6. Узагальнення і поширення досвіду на територіальному та обласному  рівні.

Система внутрішкільної науково-методичної роботи у 2023/2024 навчальному році реалізовувалася через колективні та індивідуальні форми.

    В індивідуальній формі роботи домінували співбесіди з педагогами з питань організації науково-дослідницької роботи, моніторинг за результатами навчально-методичної діяльності педагогів, робота над створенням власних методик, алгоритмів для організації діяльності учнів, планування науково-методичної діяльності на 2023/2024 навчальний рік відповідно до програми реалізації науково-методичної проблеми.

          Планомірній роботі над науково-методичною проблемою закладу освіти підпорядковано масові форми науково-методичної роботи: засідання педагогічної ради, психолого-педагогічні консиліуми, науково-методичні семінари.

          Тематика масових методичних заходів коригувалася відповідно до педагогічної діагностики колективу школи. Ефективними були засідання педагогічної ради: «Про стан впровадження здоров’язберігаючих технологій в школі», «Про стан Захист України  в школі», «Про стан роботи навчального закладу з профілактики суїцидальної поведінки серед підлітків».

          Проводилися психолого-педагогічні семінари та консиліуми:

  1. Психолого-педагогічний семінар: «Психологічні основи педагогічної корекції.Психокорекційні ігри в роботі педагогів» (17.10.2023)
  2. Семінари-практикуми: «Попередження насильства у шкільному середовищі» (20.11.2023), «Суїцид серед підлітків. Як розпізнати та діяти.» (тренінг з елементами навчання для педагогів).- 18.12.2023.
  3.  «Профілактика та подолання професійного вигорання та стресу. Перша допомога при гострому стресі» (18.12.2023)
  4. «Соціально-психологічний мікроклімат: відчуття довіри і безпеки».» (28.02.2024)
  5. «Психологічне благополуччя та резільєнс сучасного педагога» (25.03.2024 )
  6. «Шляхи попередження, подолання педагогічних конфліктів та перетворення їх у творчі можливості». (13.05.2024)

Проведено відкриті засідання міжшкільних методичних спільнот:

  1. У 17.08. 2023 року вчителів фізики та трудового навчання « Учительство нової формації: середня освіта в системі НУШ»;
  2. 13.10.2024р. вчителів біології, сонов здоровʼя. хімії, географії, української мови і літератури, заступників з виховної роботи та керівників закладів загальної середньої освіти: «Хай вічно бʼється живе серце природи». За матеріалами цього семінару нашими учнями під керівництвом вчителів написано  4 науково-дослідницьких роботи, які взяли участь у територіальному та обласному етапах конкурсів «Живи, Земле», «Моя Батьківщина – Україна», де зайняли призові місця.
  3. 06.03.2024р. відбулося відкриття центру професійного та креативного розвитку у межах проекту «Обʼднання громад задля сталого економічного зростання ConCom4EG», де презентовано роботу, створених столярно-слюсарною та швейною майстернями.
  4. Практичних психологів, соціальних педагогів на тему: «Нові та ефективні методи і форми у корекційній роботі з дітьми з ООП». 13.03.2024р., де відбулося відкриття ресурсної кімнати;
  5. 10.04.2024р. вчителів англійської мови, образотворчого мистецтва, мистецтва та бібліотекарів на тему: «Використання активних методів навчання, як способу активізації навчально-пізнавальної діяльності, які спонукають учнів активно втручатися у інтелектуальну і практичну діяльність в процесі оволодіння предмету».

          Відповідно до Законів України « Про освіту», «Про загальну середню освіту» та з метою чіткої організації роботи з молодими, малодосвідченими вчителями, спрямованої на підвищення рівня їхньої психолого-педагогічної, загальнокультурної, фахової й методичної підготовки та для якісного вивчення передового передового досвіду  у 2023/2024 навчальному році було продовжено роботу «Школи становлення вчителя» (керівник         Шикірінська С.Б.), при якій працюють підрозділи: «Робота з молодими вчителями» (керівник Тулюлюк О.В.), «Робота з малодосвідченими вчителями», (керівник Карвацький І.С.), «Передовий педагогічний досвід», (керівник Тулюлюк С.О.), «Робота групи по вирішенню ситуативних та педагогічних проблем, що виникають у вчителів школи» (керівник Галичанська І.Б.)

     Проводились моніторингові  дослідження рівня навчальних досліджень учнів з різних предметів.  Досліджувалась участь учнів в різних конкурсах, олімпіадах; простежено результативність відповідно до рівня педагогічної майстерності вчителя.

         На високому методичному рівні працює у школі психологічна служба: Антонюк М. М. – практичний психолог, Галичанська І. Б. — соціальний педагог. Робота психологічної служби в школі побудована на тісній співпраці вчителя, учня і його родини. Системний підхід у роботі з батьками містить такі напрями роботи: психологічна просвіта, діагностика, консультація, корекція.

          Протягом навчального року особлива увага адміністрації ОЗО приділялась росту педагогічної майстерності вчителів через самоосвітню діяльність, курсову перепідготовку та атестацію педагогічних працівників.

          Курсову перепідготовку за 2023/2024 навчальний рік здійснили 47 вчителів при Чернівецькому обласному інституті післядипломної педагогічної освіти , де підтвердили свої знання на високому методичному фаховому рівні (очно-дистанційна форма проведення).  

          Стимулом для підвищення професійної майстерності педагогічних кадрів стала атестація педагогічних працівників — пройшли чергову атестацію 6 учителів. Всього за результатами атестації підтверджено кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії» — 4-м вчителям,  присвоєно кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії» — 1,  кваліфікаційну категорію «спеціаліст ІІ категорії – 1. Підтверджено звання «старший вчитель» — 2, звання «вчитель –методист» -1, присвоєно звання «вчитель-методист» -1.

          Учителі нашого закладу постійно працюють над своїм фаховим самовдосконаленням. Хочу відмітити молодого спеціаліста, вчителя трудового навчання (облслуговуюча праця) Снігур Олену Волдодимирівну. ЇЇ вихованці показали високі результати в ІІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з трудового нравчання ( 3 призових місця), також є примзові місця в інших конкурсах на облдасному та Всеукраїнському етапах.

  • Організація роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності.

          Особлива увага приділяється формуванню безпекових компетенцій в умовах війни. Робота з охорони праці, безпеки життєдіяльності, виробничої санітарії, профілактики травматизму дітей у побуті та під час освітнього процесу в закладі освіти проводиться відповідно до Законів України «Про охорону праці», «Про дорожній рух», «Про пожежну безпеку», Державних санітарних правил і норм улаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації освітнього процесу та інших численних нормативних актів, які регламентують роботу з цих питань. Стан цієї роботи знаходиться під постійним контролем директора ОЗО. З працівниками закладу освіти постійно проводяться відповідні інструктажі з охорони праці, які фіксуються в журналах реєстрації інструктажів з питань охорони праці. Інструктажі з безпеки життєдіяльності проводяться з учнями закладу. Класні керівники ведуть журнали реєстрації інструктажів з питань безпеки життєдіяльності, в яких фіксують проведення вступного, первинного та цільових інструктажів; починаючи з 9-го класу учні розписуються в журналі інструктажів. Кожна класна кімната, кабінет, спортивна зала має необхідний перелік документації з питань безпеки життєдіяльності. Протягом року травмування серед здобувачів освіти не було. Впродовж року класними керівниками проводились бесіди з питань попередження травматизму серед учнів, були проаналізовані випадки побутового травматизму, питання травмування розглянуто на нарадах при директорові та на засіданнях педрад. Було проведено тижні безпеки життєдіяльності та безпеки дорожнього руху, школа брала активну участь у Всеукраїнському рейді «Увага! Діти на дорозі». Упродовж навчального року додатково проводилися бесіди з попередження дитячого травматизму напередодні осінніх, зимових і літніх канікул, проводилися інструктажі з безпеки життєдіяльності і охорони праці під час проведення екскурсій, відвідування театрів, участі у спортивних заходах. Напередодні літніх канікул з учнями проведені первинні інструктажі з питань запобігання дитячому травматизму. Серед учнів та їх батьків проведено також роз’яснювальну роботу щодо обмеження часу перебування на сонці, шляхів запобігання сонячних та теплових ударів, дотримання правил поведінки на воді, забезпечення необхідного для здоров‘я дитини водного балансу тощо. Здобувачі освіти та працівники закладу обізнані з вимогами охорони праці безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правил поведінки в умовах надзвичайної ситуації і дотримуються їх. У в школі встановлено тривожну кнопку. Приміщення школи забезпечені первинними засобами пожежогасіння. У  закладі освіти на І та ІІ поверхах розміщені плани евакуації у разі небезпеки чи аварії. Для попередження виникнення надзвичайних ситуацій в осінньозимовій період перевіряється температурний режим, дотримується енергозберігаючий режим роботи школи, перед зимовим сезоном перевіряється система опалення, постійно ведеться очистка від снігу території школи, попередження травм при падінні (посипається сумішшю від льодяної корки).

          Формування ключових та стійких компетенцій у дітей про безпечну поведінку у час війни та після її завершення – одне з головних завдань батьків та освітян. З 24 лютого 2022 року питання безпеки вийшло на інший рівень. Нині воєнні ризики є частиною життя, тому маємо бути готовими захистити себе і дітей. Діти потребують зараз особливої турботи та уваги. Через невеликий життєвий досвід і особливості дитячої психіки їм загрожує більше небезпек — фізичних та психоемоційних — ніж дорослим. У даний час важливо зберегти найцінніше – наших дітей, для яких дуже важливо відчувати безпеку. А безпека під час війни починається з обізнаності. Війна змушує змінювати звичну поведінку: щохвилини може бути повітряна тривога, яку ми не можемо контролювати. Саме тому важливо розвинути нові навички, сформувати стійкі компетенції поведінки дітей під час перебування на вулиці або вдома.

  • Виховна робота.

              Відповідно до плану роботи закладу освіти на 2023/2024 навчальний рік на виконання Закону України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», відповідно до Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, яка схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р, наказу МОН від 06.06.2022 № 527 «Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу МОН України від 16.06.2015 № 641, листа МОН України від 24 серпня 2023 р. № 1/12702-23 «Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2023/2024 навчальному році», методичних рекомендацій з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у 2023/2024 н. р. та з метою підбиття підсумків виховної роботи за 2023/2024 навчального року заступником директора виховної роботи    було проаналізовано стан виховної роботи в закладі освіти.

Слід зазначити, що в жорстоких реаліях воєнного стану перед освітянами стоїть важливе завдання — об’єднання зусиль педагогічної та громадської спільнот на засадах взаєморозуміння, співробітництва щодо захисту прав та свобод, оволодіння дітьми універсальними цінностями та моделями поведінки, які складають основу світової культури. Саме за цим вектором була організована виховна робота закладу освіти у 2023/2024 н. р. Педагогічний колектив працював над вирішенням проблемного питання: «Виховання гармонійно розвиненої, високоосвіченої, національно свідомої людини, здатної до саморозвитку і самовдосконалення».

Реалізація всіх напрямків виховної роботи здійснювалась через заходи, які були передбачені річним планом роботи та відображалися у роботі педагога-організатора, класних керівників, психологічної служби, заступника директора з виховної роботи, батьківського комітету та інших учасників освітнього процесу.

РАДА ПРОФІЛАКТИКИ ПРАВОПОРУШЕНЬ

З метою попередження правопорушень, профілактики бездоглядності було налагоджено тісний контакт закладу освіти із сім’єю, громадськістю, бо тільки так можна досягти позитивних результатів у виховній роботі з неповнолітніми. Систематично проводилася роз’яснювальна робота з батьками на загальношкільних, класних зборах, під час індивідуальних бесід щодо недопущення правопорушень серед учнівської молоді.

У 2023/2024 н. р. продовжила роботу Рада профілактики правопорушень, де проведено роботу з учнями, які схильні до правопорушень. З такими дітьми проводились індивідуальні виховні бесіди, психолого-педагогічна корекційна робота. З метою запобігання дитячій безпритульності, бездоглядності, профілактики правопорушень та злочинності проведено профілактичний рейд «Урок»,  акції «Молодь за здоровий спосіб життя»,  години спілкування «Без прав немає обов’язків», диспути «Запобігти, врятувати, допомогти» та ін.

ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА

Українське суспільство продовжує жити в умовах повномасштабної війни. Кожен українець зараз на собі відчуває біль і виснаження, ознаки стресу та потребує підтримки і допомоги. За таких умов істотно зросла роль психологічної служби у системі освіти щодо забезпечення своєчасного і систематичного надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу. Особливої  підтримки потребують ті здобувачі освіти, що мають чутливий тип нервової системи, перебувають у стані виснаження чи в ситуації горя, або переживають кризу підліткового віку, особливо діти з сімей ВПО, сімей військовослужбовців.

Протягом 2023/2024 н.р. практичний психолог закладу та класні керівники систематично працювали над підтримкою та оптимізацією психологічного стану здобувачів освіти.

З метою зниження рівня тривоги та стабілізації психоемоційного стану задля успішного формування гармонійної особистості дитини в умовах ситуації війни в країні практичним психологом закладу було проведено:

для учнів початкових класів:

  • години психолога. Заняття з казкотерапії «Світ емоцій»;
  •  психологічні ігри та вправи «Подаруй мені посмішку», «Назви сусіда лагідно», «Компліменти», «Мій настрій».
  •  Арт-терапевтичні вправи «Антистресові розмальовки» (1 клас), «Безпечне місце» (2 клас).
  • Атр-терапевтичне заняття «Долаємо страхи та тривоги» (3-А клас);

для здобувачів освіти середньої та старшої школи:

  • до Всесвітнього дня психічного здоров’я проведено годину психолога «Подолання стресових ситуацій у навчальному закладі та розвиток позитивних емоцій» (5-8 класи, 10.10.2024);
  • тренінгові заняття до європейського дня боротьби з торгівлею людьми «Скажи НІ сучасному рабству!» (10-11 клас, 18.10.2023);
  •  акція «16 днів проти насильства» до Європейського дня захисту дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства (13.11-28.11.2023);
  • виховні години: «Допоможи другу» (5-ті класи),  «Мислимо позитивно» 7-мі класи, «Позитивне мислення: щастя, здоров’я, успіх» з використанням карток сили С. Ройз (10 клас);
  • Заняття з елементами тренінгу „ Здоровим бути – круто! ” (5-6класи, лютий);
  • заняття з елементами тренінгу «Психічне здоров’я. Як його зберегти?»( 7-8 кл.) , «Як впоратися зі стресом під час складання НТМ (11 клас, 7. 05. 2024 р.);
  • Заняття з елементами тренінгу «Як захистити своє ментальне здоров’я в умовах постійного стресу» (9-11 клас);
  • групове консультування учнів: «Ментальне здоров’я: як подбати про себе?» 9-11 класів.

Для учнів 11 класу була проведена година психолога «Психологічна підготовка до НМТ. Профілактика стресів» (23.04.2024), лекція для старшокласників «Психологічні особливості добору професійної діяльності та психологічна підготовка до підсумкової атестації, НМТ» (22.05.2024).

Педагоги:

Групове консультування :

1. Технології надання першої психологічної допомоги учасникам освітнього процесу та запровадження «Психологічної хвилинки» під час уроків (8.09.2023 р.).

 2.      Вікові реакції дітей на травматичні події.

3.       Як поповнювати власний ресурс. (18.10.2023 р.)

4.       Що таке стрес та як з ним боротися? (7.12.2023 р.)

5.       Тримаємо себе в руках, або як не дати емоціям себе зруйнувати. (15.02.2023 р.)

  • Психологічний практикум «Методи та техніки підвищення стресостійкості» (січень)
  • Методичне об’єднання класних керівників: «Виховання в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я, формування здорового способу життя»  (13. 02.2024 р.), «Особливості емоційного переживання та реагування на стрес дітей молодшого шкільного та підліткового віку збереження і зміцнення фізичного і психічного здоров’я» (12.12.2024 р.)
  • Флеш-тренінг для педагогів «Психологічне благополуччя та резілієнс сучасного педагога» (22.03.2024 р.)
  • Виступ на нараді при директорові «Профілактика та відновлення психологічного благополуччя учасників освітнього процесу»            (11.03.2024 р.)

Батьки:

  • Заняття з елементами тренінгу «Як захистити своє ментальне здоров’я в умовах постійного стресу» ( 24. 10. 2023 р.)
  • Батьківські загальношкільні збори: «Шляхи виховання дитини в родині» (6.12. 2023р.), «Емоційне благополуччя дитини — запорука щасливої особистості» (6.03. 2024 р.)
  • Батьківські всеобучі: «Профілактика посттравматичних стресових розладів у дітей» (21.09. 2023р.), «Прийоми та методи саморегуляції емоційних станів в умовах війни» (16.11.2023р.), «Психофізичне і психічне здоров’я підлітка. Що йому загрожує?» (18.04. 2024 р.)           

Протягом року проводилися на уроках «Психологічні хвилинки» з метою психоемоційної стабілізації та налаштування дітей на навчання та інформаційні хвилинки «Як подбати про своє психічне здоров’я: 5 корисних звичок на кожний день», а також релаксаційні комплекси, психологічно-оздоровчі маршрути.

БУЛІНГ. НЕГАТИВНІ ПРОЯВИ В УЧНІВСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Булінг (цькування) є однією із поширених форм насильства у дитячому середовищі.

З війною проблема булінгу не лише не викорінилася, а онлайн-цькування в закладах освіти набуває нових форм і проявів, зокрема, булінг із застосуванням засобів електронних комунікацій. З метою профілактики булінгу (цькування) та кібербулінгу у 2023/2024 н. р. було проведено просвітницьку роботу із здобувачами освіти, їх батьками з питань профілактики насильства, булінгу, формування толерантної поведінки та вирішення конфліктних ситуацій мирним шляхом.

Відповідно до плану заходів щодо запобігання та протидії булінгу (цькування) в закладі освіти було проведено тиждень протидії булінгу (25.09-29.09.2023), профілактично-просвітницькі заходи з профілактики булінгу (цькування), жорстокої та протиправної поведінки, конфліктів в учнівському та педагогічному колективі: анонімне вибіркове анкетування учнів 5-11-го класів про випадки насильства та булінгу (цькування) у школі.

 Практичний психолог та класні керівники закладу провели серію заходів для учнів 1-11 класів: тренінгові заняття «Давайте жити дружно!» (2-4 класи), «Ти і я – ми обоє різні. Ти і я – ми обоє класні» (1-2 клас), година спілкування «Вчимося жити добрими людьми»  (3-ті класи), виховна бесіда з елементами тренінгу «Усі ми такі різні»         (8 клас),  групове консультування  «Відповідальність осіб причетних до булінгу (цькування)»  (8-11 класи), виховна бесіда з елементами тренінгу «Що робити, коли тебе ображають»    (3-4 класи), практичне заняття з елементами тренінгу  «Формування ненасильницької поведінки» (5-6 класи), заняття з елементами тренінгу  «Булінг та його наслідки» (7-          мі класи), година психолога «Прояви кібербулінгу та як від нього захиститися» (9-ті класи), тренінгове заняття   « Булінг. Способи самозахисту» (10-11-ті класи).

Протягом року проводилася робота з педагогами та батьками:  проведено семінар – практикум  — тренінг з елементами навчання «Попередження насильства у шкільному середовищі» (3.11.2023 р.), методичне обєднання класних керівників  «Подолання мобінгу, булінгу та кібербулінгу в учнівському середовищі» (12.09. 2023 р.), батьківський всеобуч «Виховання без насильства = щаслива дитина» (12.02. 2024 р.)

На загальношкільних батьківських зборах, заступником директора з виховної роби було проведено всеобуч «Як зрозуміти, що дитина є жертвою булінгу».

БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТА ПОПЕРЕДЖЕННЯ ДИТЯЧОГО ТРАВМАТИЗМУ

Нова реальність диктує нові правила життя. Одним з найважливіших завдань у 2023/2024 н. р. було і залишається – оволодіння здобувачів освіти необхідними знаннями, потрібними для подальшої безпечної життєдіяльності.

Робота з охорони праці, безпеки життєдіяльності, профілактики травматизму дітей у побуті та під час навчально-виховного процесу визначається у діяльності педколективу як одна із пріоритетних і проводиться відповідно до Законів України «Про охорону праці», «Про дорожній рух», «Про пожежну безпеку», Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і закладах освіти», затверджених наказом МОН України № 563 від 01.08.2001р. із змінами згідно з наказом МОН України від 20.11.2006 р. № 782, Державних санітарних правил і норм улаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організацій навчально-виховного процесу, та інших численних нормативних актів, які регламентують роботу школи з цих питань.

На початку навчального року, напередодні канікул та святкових днів проводились інструктажі з безпеки життєдіяльності серед учнів, відпрацьовано програма вступного інструктажу. Регулярно відбувалися цільові інструктажі з учнями перед екскурсіями, походами, спортивними змаганнями. Кожна класна кімната, кабінет має необхідний перелік документації з питань безпеки життєдіяльності. Також у приміщенні розміщено кілька стендів по безпечній поведінці. У вересні та травні місяці кожного року у закладі освіти проводяться практичні заняття по евакуації учнів і працівників на випадок пожежі згідно планів евакуації.

З метою інформування та підвищення рівня обізнаності учнів було проведено інструктажі та бесіди щодо поведінки в умовах воєнного стану, серед них: «Правила поведінки під час сигналів тривоги», «Екстрена валіза. Що потрібно мати на випадок евакуації населення», «Дії під час обстрілу. Обстріл стрілецькою зброєю. Артобстріл, мінометний обстріл. Обстріл дронами-камікадзе», «Правила поведінки під час комендантської години», «Правила поводження з невідомими предметами та речовинами» та інші.

У закладі протягом року проводились заходи щодо запобігання дитячого травматизму, застосовувались різні форми та методи роботи, серед яких: лекції, бесіди, зустрічі з працівниками поліції, лікарями. У позаурочний час, з метою формування навичок безпечної поведінки та пропаганди здорового способу життя, для здобувачів освіти організовувались вікторини, конкурси, екскурсії.

Для удосконалення профілактичної роботи щодо запобігання дитячого травматизму серед вихованців класними керівниками проводиться комплекс бесід:

— з правил дорожнього руху;

— з правил  протипожежної безпеки;

— запобігання отруєнь;

— з безпеки при користуванні газом;

— з безпеки з вибухонебезпечними предметами;

— з безпеки на воді;

— з безпеки користування електроприладами, при поводженні з джерелами електроструму.

На період запровадження воєнного стану в Україні (Указ №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні») у закладі, на постійній основі, проходить інформування учасників освітнього процесу та працівників (онлайн зустрічі, хвилинки спілкування) про межі поширення, наслідки, способи та методи захисту, а також дії у зоні можливої надзвичайної ситуації.

Згідно річного плану роботи закладу освіти та виховної роботи для учнів 1-11 класів було організовано : місячник безпеки дорожнього руху «Увага! Діти – на дорозі» ( 14.08-15.09.2023),  (2 тижні безпеки дорожнього руху  (13-17.11.2023 та  13-19.05.2024), місячник з охорони праці ( 08.04.-10.05.2024р.), 2 тижні знань безпеки життєдіяльності (06-12.11.2024, 15-21.04.2024),  тиждень безпеки дитини у ЗДО філії (15-19.04.2024), день цивільного захисту (16.05.2024).

НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ

Національно-патріотичне виховання здобувачів освіти стало пріоритетним напрямом в національній системі освіти. Національно-патріотичне виховання є важливим засобом громадянської освіти. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2020 р. № 1233-р схвалено Концепцію Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до 2025 року.

З метою посилення національно-патріотичного виховання здобувачів освіти у 2023/2024 навчальному році було проведено тематичні просвітницькі заходи: Перший урок національно-патріотичного спрямування (01.09.2023), конкурс малюнків «Дякуємо за мирне небо над головою», День пам’яті захисників та захисниць.

Відповідно до Указу Президента України №143/2022 «Про загальнонаціональну хвилину мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії росії проти України» у закладі щоденно о 9.00 проводиться загальнонаціональна хвилина мовчання.

З метою вироблення в учнів високого ідеалу служіння народові, готовності до трудового та героїчного подвигу в ім’я процвітання держави та її захисту; виховання в школярів патріотизму, свідомої дисципліни та організованості, протягом жовтня було проведено декаду захисників і захисниць України. Класними керівниками було організовано тематичні виховні години до Дня українського козацтва та Дня захисників та захисниць України: «Слава нескореним» для учнів 1-11 класів. Учителями фізичної культури проведена спортивно-патріотична «Козацькі забави». Проведено зустрічі з учасниками російсько-української війни «Захисники країни, спасибі за майбутнє України», учитель історії провела хвилинку інформації, присвячена 80-й річниці створення УПА «Ми сміливі нащадки незламних дідів». У День української мови та писемності, учні і вчителі ліцею доєдналися до написання Всеукраїнського радіодиктанту національної єдності. З нагоди цього свята учителі української мови та літератури провели  гру-вікторину «Українська мова: світ загадок і таємниць», взяли участь у І, ІІ та ІІІ етапах Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді ім. Т. Г. Шевченка. До дня Збройних Сил України було організовано спортивне свято «Ми майбутні захисники України». 22 січня 2024 року, у день Соборності та Свободи України було проведено години спілкування: «Соборна Україна – одвічна мрія народу», «Українці у боротьбі за створення власної держави», «Сонце Соборності».        

20 лютого 2024 року у День пам’яті Героїв Небесної Сотні було проведено майстер-клас «Сто небесних ангелів», флешмоб «Янголи пам’яті», хвилину мовчання «Хай палають свічки пам’яті загиблих Героїв небесної сотні», години спілкування «Народ мій завжди є, народ мій завжди буде». У Міжнародний день рідної мови проведено конкурс читців патріотичної поезії «Слався, рідно Україно», завідуюча бібліотекою представила книжковий вернісаж «Уклін чолом народу, що рідну мову нам зберіг». Учителі української мови та літератури провели усний літературний журнал «Наш скарб – рідна мова!». 24 лютого 2024 року, у другу річницю повномасштабного вторгнення було проведено години спілкування: «Кожен із нас — воїн», «Волонтери: сила небайдужих». Учитель історії та учні 8-11 класів переглянули фільм-реквієм «Імена на стінах». У День єднання було проведено години спілкування «Україна. Народжені вільними!».

З нагоди 210 річниці від дня народження Тараса Шевченка у березні 2024 року проведено конкурс читців поезії Кобзаря «Ти син України, ти дух її вічно живий». виставку малюнків присвячених життю та творчості Тараса Шевченка «Твоєю силою, волею, словом.

До Дня народження Ліни Костенко (19.03.2024) провели віршований флешмоб «Хто за що, а ми за незалежність». До річниці Чорнобильської трагедії (26.04.2024) класні години: «Чорний досвід Чорнобиля»; «Земля – наш спільний дім». До Дня вдячності волонтерам організовано зустріч з волонтеркою Коверегою Катериною Дмитрівною «Волонтери – люди доброї волі». У День пам’яті та примирення (08.05.2024) було проведено ходу пам’яті «Подвиг непідвладний часу». До Дня Європи класні керівники провели години спілкування «Об’єднана Європа й Україна – колективна безпека». До Дня вишиванки провели флешмоб «Одягни вишиванку Україно моя!», учні 7х класів провели свято «Вишиванка – мій генетичний код» .

У процесі реалізації Стратегії та Концепції національно-патріотичного виховання педагоги спрямовують зусилля на виховання свідомого громадянина, патріота України. У закладі освіти систематично проводяться заходи національно-патріотичного напрямів: вивчається історичне минуле нашої Батьківщини, героїчні сторінки сучасності, вшановується пам’ять сучасних героїв-захисників України, загиблих у російсько-українській війні, єдність, незалежність українського народу.

Успішність національно-патріотичного виховання значно підвищиться, якщо ми навчатимемо здобувачів освіти протидіяти маніпулятивним впливам. В умовах потужної інформаційної боротьби щодня повинні навчати критично сприймати будь-яку інформацію, що надходить. Тому медіа грамотність має бути одним із пріоритетів у виховній роботі

ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ

З метою профілактики шкідливих звичок у закладі освіти спланована й проводилась робота по забезпеченню цікавого дозвілля. Для здобувачів освіти організовувались і проводились тижні профілактики шкідливих звичок, конкурси, засідання круглих столів, диспути, психологічні консультації.

Педагогічним колективом закладу ведеться постійна планомірна робота на виконання закону України «Про заходи з попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення». У планах виховної роботи класних керівників передбачені індивідуальні бесіди з профілактики тютюнопаління з дітьми, схильними до правопорушень. Питання про заборону тютюнопаління серед школярів було внесено в порядок денний класних і загальношкільних батьківських зборів. Ведеться планомірна робота з питань протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та поширенню наркоманії

Класні керівники проводять цикл обов’язкових годин спілкування з даної тематики. Питанню профілактики наркоманії та СНІДу приділяється належна увага і у позакласній роботі школи.

Постійно проводяться заходи, спрямовані на виховання здорового способу життя. Профілактична робота з попередження наркоманії та СНІДу постійно проводиться і з батьками. Заклад освіти працює у напрямку профілактики дитячої безпритульності і бездоглядності.

ПРЕВЕНТИВНЕ ВИХОВАННЯ. РОБОТА З ПОПЕРЕДЖЕННЯ ЗЛОЧИННОСТІ, ПИЯЦТВУ ТА НАРКОМАНІЇ СЕРЕД НЕПОВНОЛІТНІХ

Відповідно до річного плану роботи закладу освіти на 2023/2024 навчальний рік проаналізована робота з попередження та профілактики правопорушень і злочинності, наркоманії, СНІДу серед здобувачів освіти. Розроблено і проведено заходи з профілактики злочинності, правопорушень та бездоглядності серед неповнолітніх. Взято на контроль питання:

— максимального охоплення дітей шкільного віку загальною середньою освітою;

— відвідування здобувачами освіти навчальних занять;

— виконання заходів річного плану роботи школи щодо попередження правопорушень і злочинності.

У закладі освіти розроблено систему роботи з профілактики правопорушень і злочинів серед здобувачів освіти, яка охоплює такі напрямки:

— соціальна робота

— психолого-педагогічна робота;

— правове навчання і виховання;

— профілактика наркоманії, алкоголізму і СНІДу.

У зв’язку з підвищенням рівня злочинності серед дітей та підлітків, збільшенням кількості дітей, які займаються бродяжництвом, вживають алкоголь, наркотичні речовини, тютюн, зазнають насильства в сім’ї першочерговим завданням школи є максимальне посилення контролю за дітьми з девіантною поведінкою, за неблагополучними сім’ями та батьками, які мало приділяють уваги вихованню та навчанню своїх дітей.

Для профілактичної роботи запрошувались працівники кримінальної поліції, лікарі, які проводили бесіди щодо запобігання бродяжництва та злочинності, правопорушень серед учнівської молоді, профілактики шкідливих проявів та звичок.

Важливу роль у запобіганні і подоланні відхилень у поведінці дітей і підлітків відіграє шкільна Рада профілактики правопорушень серед неповнолітніх, на засіданнях розглянуто поведінку, успішність здобувачів освіти. Проведено 4 засідання Ради профілактики, на яких обговорювалися найважливіші питання.

ПРАВОВА ОСВІТА

Відповідно до Закону України «Про освіту» в Україні створюються рівні умови доступу до освіти, до всіх форм здобуття освіти. Це особливо актуально в умовах режиму воєнного стану. У закладі освіти навчаються учні статусу ВПО. Дітям надається психологічна підтримка, консультації з питань правової допомоги.

Протягом року в закладі освіти здійснювались організаційні заходи з правової освіти, серед них: години спілкування«Твоя правова культура», «Міжнародне право про права дитини» (11.12.2023), цикл бесід з правового виховання «Захищеність особи у правовій державі. Презумпція невинності».

З метою формування правової культури та прищеплення учням поваги до прав і свобод людини і громадянина, Конституції України, державних символів, забезпечення знання та виконання ними законів України, норм та правил поведінки в закладі освіти, у листопаді 2023 року було проведено місячник правового виховання. Завданням періоду було сформувати правову культуру учнів, єдність моральної свідомості і поведінки, розуміння правил взаємодії людей у суспільстві, толерантного ставлення до інших, необхідності дотримуватись конституційно-правових норм, своїх прав, обов´язків, свобод.

МОРАЛЬНО-ЕТИЧНЕ ВИХОВАННЯ

Сучасний зміст виховання в Україні – це науково обґрунтована система загальнокультурних і національних цінностей. Виховання здійснюється для ідентифікації вихованця із такими загальновизначеними цінностями та якостями, як: ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави; ціннісне ставлення до природи; ціннісне ставлення до людей; ціннісне ставлення до мистецтва; ціннісне ставлення до праці; ціннісне ставлення до себе.

Під час планування роботи з морально-етичного виховання заклад освіти поставив мету щодо формування морально-духовної життєвої компетентної особистості, яка успішно самореалізується в соціумі як громадянин, сім’янин, професіонал. Виховна мета є спільною для всіх ланок системи виховання і водночас є критерієм ефективності виховного процесу.

У напрямку морально-етичного виховання були проведені години спілкування «Милосердя в нашому житті» провели родинне свято до Дня сім’ї «Міцна родина – непереможна Україна», «Щаслива родина – міцна Україна!»

До Дня громадян похилого віку провели акцію «Добрі справи» (вітання вчителів-пенсіонерів з професійним святом), акцію «Різдво у пікселі»(привітання з Різдвяними святами для військовослужбовців), акцію «Квіти для мами героя» до Дня матері.

ГРОМАДЯНСЬКЕ ВИХОВАННЯ

Громадянське виховання — процес формування громадянськості як інтегрованої якості особистості, що надає людині можливість відчувати себе морально, соціальне, політичне, юридичне дієздатною та захищеною. Воно покликане виховувати особистість чутливою до свого оточення, долучати її до суспільного життя, в якому права людини виступають визначальними.

З метою виховання активних, відповідальних та освічених громадян, які беруть участь у житті своєї країни, протягом 2023/2024 н. р. було проведено низку заходів: уроки мужності та години спілкування «Ніхто не забутий, ніщо не забуте!», «Герої поряд», проведено тематичні виховні години до Дня українського козацтва та Дня захисників та захисниць України «Покрова – козацький оберіг», «Слава нескореним», загальношкільна хвилина скорботи за загиблими захисниками України, хвилинку інформації, присвячену 80-й річниці створення УПА «Ми сміливі нащадки незламних дідів» (12.10.2023), у День пам’яті жертв Голодомору (24.11.2023) провели загальношкільну лінійку пам’яті «Минуле живе, допоки його пам’ятають 1932 – 1933рр.», приєдналися до Всеукраїнської акції «Запали свічку пам’яті у своєму вікні «І пам’яті свіча не згасне…», класні керівники провели тематичні години спілкування «Голодомор 1932-1933 рр. в Україні», проведено бесіди «День Соборності – національне свято України», «Без Соборності немає незалежності» (22.01.2024). акцію «Запали свічку пам’яті», 21 листопада у День Гідності та Свободи переглянули документальний фільму «Палаюча зима: боротьба України за свободу», класні керівники провели виховні години «Наш дух не зламати, свободу не вбити», провели уроки мужності «Пам’ятаймо героїв», у День пам’яті Героїв Крут (29.01.2024) класні керівники провели уроки пам’яті «Свіча Голокосту не загасне» до Міжнародного дня пам’яті жертв Голокосту (26.01.2024), до роковин Чорнобильської трагедії провели історичний репортаж «Чорнобиль в серці України, а тінь його по всій Землі», (26.04.2024),

ВОЛОНТЕРСТВО

У сучасних суспільно-політичних умовах, коли Україна зусиллями українських військових, добровольців, волонтерів відстоює свою свободу і територіальну цілісність, пріоритетного значення набуває виховання дітей та учнівської молоді.

У 2023/2024 навчальному році педагогічний колектив закладу освіти приділив значну увагу волонтерській роботі.

Спільними зусиллями педагогів, батьків та учнів до було проведено осінній благодійний ярмарок «Разом до перемоги», на якому вдалося зібрати кошти на підтримку ЗСУ. У Міжнародний день волонтерства (05.12.2023) учні 8 класу провели зустріч з волонтеркою Коверегою К. Д., якій передали зібрані речі і смаколики на схід.

Протягом навчального року педагогічний колектив постійно підтримував волонтерську діяльність здобувачів освіти.

ЕКОЛОГІЧНЕ ВИХОВАННЯ. ЦІННІСНЕ СТАВЛЕННЯ ДО ПРИРОДИ

Система виховної роботи школи була спрямована на реалізацію екологічного  виховання школярів та виховання ціннісного ставлення особистості до природи.

Для цього протягом 2023/2024 н. р. було організовано і проведено тематичні виховні заходи з формування ключових компетентностей: екологічної грамотності та здорового способу життя здобувачів освіти.

 У Всесвітній день туризму (27.09.2023) уже традиційними є подолання маршрутів з подальшим проведенням квесту в урочищі Лоза. Під керівництвом учителів біології учні взяли участь у Всеукраїнській  природоохоронній акції «Живи Земле» і Всеукраїнській акції «Юний дослідник» де на обласному етапі посіли ІІІ місце. Протягом грудня 2023 року було проведено акцію «Годівничка» (18.12.2023).

З метою формування в учнів екологічної культури, усвідомлення себе частиною природи; виховання почуття відповідальності за природу як національне багатство, як основу життя на Землі; залучення вихованців до активної екологічної діяльності; виховання в учнів нетерпимого ставлення до тих, хто завдає шкоди природі, у квітні 2024 року було проведено місячник екологічного виховання та благоустрою «Наше майбутнє – в наших руках». У рамках місячника було проведено години спілкування «Наша планета – колиска життя», організовано толоку «Зробимо Україну чистою разом», у рамках акції «Випускники для майбутніх поколінь» випускники школи І, ІІ, і ІІІ ступеня висадили біля школи магнолії.

СПОРТИВНЕ ВИХОВАННЯ

Спортивне виховання передбачає популяризацію здорового способу життя, виховання свідомості про безпекові правила та ризики, які можуть впливати на здоров’я учнів, а також на підвищення ролі фізичної активності та збалансованого харчування в повсякденному житті школярів, виховання свідомих та відповідальних особистостей, які дбають про своє здоров’я та довкілля.

У закладі освіти проведено олімпійський тиждень, в рамках якого було організовано «Спортивні забави» (до Дня фізичної культури і спорту України), «Урок з чемпіоном», з тренером з панкратіону Назаром Луцків, фізкультурно-оздоровчий захід «Мама, тато, я -спортивна сім`я»,. Згідно  плану спортивно-оздоровчої роботи було організовано змагання з фізичної культури до дня українського козацтва конкурс «Ну-мо, хлопці, провели внутрішньошкільні змагання з футболу, настільного тенісу, шахів та шашок, провели футбольний турнір турнір памяті воїна-афганця В.Маковійчука.

ТРУДОВЕ ВИХОВАННЯ. ПРОФОРІЄНТАЦІЙНА РОБОТА

Трудове виховання – це процес цілеспрямованого й усвідомленого прилучення зростаючої особистості до суспільних цінностей праці, які формуються у неї за допомогою пізнавальних і конкретно перетворювальних видів діяльності перманентно зростаючої складності.

Ціннісне ставлення до праці, складний змістовно-синтетичний компонент особистості, який включає в себе ставлення дітей та учнівської молоді до праці як однієї з важливих життєвих потреб, почуття задоволеності працею й наявності сукупності найважливіших моральних якостей, що визначають ставлення до трудової діяльності загалом (працьовитість, відповідальність, охайність, бережливість, вміння раціонально розподіляти робочий час тощо).

Відповідно до плану виховної роботи було організовано чергування учнів 8-11 класів по школі, прибирання пришкільної території, у закладі освіти відкрито швейну і столярну майстерні, де учні мають можливість вдосконалювати свої навички. Учні закладу освіти є переможцями ІІІ етапу олімпіад з трудового навчання і технологій, а також призерами конкурсів.

ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНЕ ВИХОВАННЯ

Художньо-естетичне виховання школярів спрямоване на узгодження системи цінностей суспільства, комплексу функцій мистецтва у формуванні духовного світу особистості з можливостями їх сприймання кожним індивідом у процесі інтерпретації. У закладі освіти створено всі умови для вибору різноманітних видів художньо-естетичної діяльності учнів, перетворення дозвілля на чинник особистісного творчого розвитку за допомогою духовного потенціалу різних видів мистецтва, використання активних форм різного характеру, спрямованих на самовираження та самоствердження засобами музики, образотворчого мистецтва, театру, хореографії, кіно тощо.

Згідно плану виховної роботи закладу освіти у 2023/2024 навчальному році з учнями 1-11 класів були проведено такі виховні заходи: літературні читання творів улюблених письменників до Всеукраїнського дня бібліотек «Книга – незбагненний світ у твоїх руках» (29.09.2023), ранок «На Святого Миколая в небі іскорка палає», святкове привітання від Святого Миколая для класних колективів «В український рідний край поспішає Миколай», бібліотечний урок «Як книжка прийшла до людей», Андріївські вечорниці (13.12.2023), фоточелендж «Дівочий оберіг» до Дня української хустки (07.12.2023), до Дня святого Валентина «Кохання не має кордонів», «Пісня буде поміж нас», дорічниці з Дня народження В.Івасюка.

З метою формування основ духовно-морального розвитку особистості, усвідомлення цінності власного життя і здоров’я (фізичного, психічного, соціального, духовного, культурного) кожної людини, розвитку творчих здібностей та талантів учнів у кінці навчального року проведено Свято честі школи.

РОБОТА З БАТЬКАМИ

Протягом 2023/2024 н. р. проводилась дієва робота з батьками: згідно річного плану школи відбулися загальношкільні батьківської збори, на яких виступали класні керівники, адміністрація та представники батьків. У класах пройшли тематичні класні батьківські збори.

 Більшу частину свого вільного часу учні проводять поза межами школи, вдома. Тому значна у вага приділяється роботі з сім’ями, батьками дітей. Адже саме вони найбільше зацікавлені бачити своїх дітей соціально захищеними і завдання загальноосвітніх навчальних закладів зробити батьків партнерами у цій справі.

З метою попередження правопорушень, профілактики бездоглядності підлітків було налагоджено тісний контакт школи із сім’єю, громадськістю, бо вважаємо, що тільки так можна досягти позитивних результатів у виховній роботі з неповнолітніми. Систематично проводиться роз’яснювальна робота з батьками на загальношкільних, класних зборах, під час індивідуальних бесід щодо недопущення правопорушень серед учнівської молоді. У порядок денний батьківських зборів включаються актуальні питання виховання дітей, організовуються зустрічі з медичними працівниками, працівниками патрульної поліції. Було організовано просвітницьку та методичну роботу, щодо надання допомоги у питанні виховання і навчання дітей. З батьками проводяться бесіди роз’яснювального характеру про недопущення неналежного виконання ними батьківських обов’язків по відношенню до своїх дітей. З цією метою діє правовий всеобуч батьків, засідання, якого проводяться один раз на місяць. До його роботи залучаються соціальний педагог, практичний психолог, представники органів місцевого самоврядування.

ВИСНОВКИ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ

Отже, можна зазначити, що виховна діяльність проводиться на належному рівні, але поряд з позитивними моментами ще має деякі недоліки, над якими потрібно спільно працювати і вчителям, і учням, і батькам.

Підсумовуючи, слід зазначити, що аналіз стану виховної роботи у 2023/2024 навчальному році свідчить про достатній виховний потенціал виховного процесу та концепцію виховної системи, що склалася в закладі освіти.

Створена модель виховної роботи допомагає виховувати компетентних учнів, у яких розвивається здатність до самопізнання та самовдосконалення. Завдяки цьому всі вихованці протягом року були активними учасниками позакласного життя школи.

          Надання соціальної підтримки та допомоги дітям, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки

          На виконання Законів України «Про охорону дитинства», «Про освіту», «Про загальну середню освіту», з метою вдосконалення роботи з забезпечення соціально-правових гарантій дітей пільгового контингенту, їх захисту, створення необхідних умов для повноцінного та різностороннього їх розвитку в школі проводилась робота щодо створення сприятливих умов для розвитку дитини, налагодження зв`язків і партнерських відносин між сім`єю та школою. Робота зданого напрямку здійснювалась відповідно до річного плану роботи ОЗО, плану виховної роботи, плану роботи психологічної служби з організації соціального захисту дітей пільгових категорій.

          На початку навчального року було підготовлено банк даних соціально незахищених категорій дітей, який у ході освітнього процесу змінюється та поновлюється в залежності від кількісного складу учнів кожної визначеної категорії. В школі у 2023/2024 навчальному році навчалися 73 дитини, які потребували особливої соціальної уваги та підтримки, а саме  дітей-сиріт  — 0, позбавлених батьківського піклування — 0, СЖО – 4, учнів з інвалідністю -2, дітей з багатодітних сімей — 48, дитина з малозабезпеченої сім’ї — 2, дітей, потерпілих від наслідків Чорнобильської катастрофи — 0,  дітей з сімей загиблих учасників  АТО  та військови дій в Україні – 1  та  дітей, батьки яких є учасниками АТО та військови дій в Україні -16.

          Постійно оновлювався банк даних дітей пільгових категорій. Ця робота проводилася на підставі відповідних документів класними керівниками та соціальним педагогом. Діти пільгових категорій відвідували гуртки та секції, брали активну участь в житті школи: в шкільних та класних виховних заходах, конкурсах, вікторинах, спортивних змаганнях. Складені соціальні паспорти учнів пільгових категорій .

          Громадське самоврядування в закладі освіти здійснюється на принципах, визначених частиною восьмою статті 70 Закону України «Про освіту». У закладі діють органи самоврядування працівників закладу освіти; органи учнівського самоврядування; органи батьківського самоврядування. До управління школою залучаються рада школи, загальношкільний батьківський комітет, учнівський парламент, профспілковий комітет. Школа співпрацює з громадськими та волонтерськими організаціями. Для формування гармонійно-розвинутої, високоосвіченої, соціально активної і національно свідомої особистості школа співпрацює з позашкільними закладами.

  • Організація харчування та медичного обслуговування учнів і педагогічних працівників.

          Якісне і здорове харчування дітей – одна із умов здоров’я, розвитку та успішного навчання дітей. Школа, в якій дитина проводить більшу частину свого часу, має дбати про забезпечення умов для якісного і здорового харчування, а також формувати в учнів стійкі навички здорового харчування. Завдання нашої школи – не лише створити належні умови для харчування, а й докласти зусиль, щоб дітям хотілося харчуватися у шкільній їдальні. Щоб створити  у закладі умови для здорового, якісного харчування, адміністрація школи постійно контролює належний матеріально-технічний стан харчоблоку та їдальні, дотримання санітарно-гігієнічних вимог, засвідчення підписом керівника щоденного меню, щоденний контроль за якістю продуктів, що надходять до їдальні, умовами їх зберігання, дотримання термінів реалізації і технології виготовлення страв. Для реалізації умов здорового харчування в школі організований зручний режим харчування для всіх учнів школи, враховуючи кількість учнів, пропускну можливість їдальні та інші умови закладу, регулярно проводиться моніторинг стану справ у їдальні, запрошуються батьки до контролю за харчуванням у школі.

          Цьогоріч у шкільній їдальні готували відповідно до  чотиритижневого меню за Клопотенком. Учні більше споживають овочів і фруктів, натомість зменшено вживання цукру, солі та хліба. Систематична робота проводиться з батьками, школярами та колективом школи про користь здорового збалансованого та поживного харчування. Проводиться регулярний моніторинг асортименту буфету.

          У 2023/2024 н.р. безкоштовне харчування було організовано для 32 учнів пільгових категорій ОЗО та 9 учнів та 3 вихованців ЗДО філії,  також  було організовано харчування для 14 учнів з розрахунку 50% від вартості, які харчуються в шкільній їдальні та їдальні філії за  рахунок видатків з сільського бюджету.

  • Господарська діяльність

          Кожне  літо, за відповідним планом, готується школа до нового навчального року.  Виконуються  косметичні  ремонти,  є  висновки  державної  продпромспожив  служби  про  відповідність  приміщень вимогам санітарних норм і правил, дозвіл ДСНС, протоколи замірів опори ізоляції електромережі.

          Велику увагу приділяється оновленню та покращенню матеріально технічного забезпечення. Так в 2023-2024 н. р. за кошти ЮНІСЕФ при співфінансуванні з місцевого бюджету придбано виробниче та технологічне обладнання для шкільної столярно-слюсарної майстерні.

Адміністрацією  школи  приділяється  достатньо  уваги  естетичному    вигляду  закладу освіти.  Коридори школи  поступово  поповнюються новими сучасними стендами. Подвір’я школи завжди прибране, доглянуте. Силами  адміністрації,  педагогів, робітників адміністративно-господарчої частини та учнів приміщення та територія  школи  підтримується  на  належному  санітарно-гігієнічному  рівні.  Проводиться  скошування  трави  на  газонах, винесення і періодичне вивезення сміття з території школи.

          У діяльності школи забезпечується прозорість, відкритість, демократичність управління. 

Важливою  умовою  успішної  діяльності  школи  є  чітке,  конкретне планування   освітнього процесу   школи.     Воно забезпечує цілеспрямованість у роботі всіх підрозділів, створює умови для організації роботипедагогічного  та  учнівського  колективів,  раціонального  використання  часу. 

  • Робота із зверненнями громадян

          У школі проводиться системна робота щодо забезпечення виконання вимог Закону України „Про звернення громадян” та Указу Президента України від 07.02.2008 № 109/2008 „Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування”. У 2023/2024 навчальному році було 8 письмових звернень  та більше 150 звернень було розглянуто під час особистого прийому громадян директором школи. Усі звернення, які надійшли, були вчасно розглянуті і про результати було повідомлено заявникам.

  • Волонтерська діяльність у період війни

В жорстоких реаліях воєнного стану в Україні перед освітянами стоїть важливе завдання — об’єднання зусиль педагогічної та громадської спільнот на засадах взаєморозуміння, співробітництва щодо захисту прав та свобод, оволодіння дітьми універсальними цінностями та моделями поведінки, які складають основу національної та світової культури. І саме зараз усім нам, учасникам освітнього процесу, треба об’єднатися у солідарній дії. Вважаємо, що у цій непростій ситуації здобувачі освіти повинні навчитись проявляти себе, взявши за основу справжні цінності, що роблять людину людиною. Важлива чесна, вчасна й зрозуміла комунікація учасників освітнього процесу, виокремлення проблем та пропонування рішень для їх розв’язання. 

Одним з методів налагодження такої комунікації є залучення учнів до волонтерської діяльності.

Життя доводить, що волонтерський рух для шкільної молоді є невичерпним джерелом можливості вчитися та сприяти розвитку солідарності, відповідальності, милосердя, толерантності. Також для школярів школи ІІІ ступеня вводиться новий гурток  «вчимося пілотувати дрони». На зібрані кошти громади села та колективу закладу було придбано запчастини, з яких склали і запустили в роботу 2 дрони, що передані у війська.

          Від початку війни в нашому закладі проводилось:

  • виготовлення маскувальних сіток , окопних свічок для ЗСУ;  
  • збір та відправка гуманітарної допомоги військовим, жителям регіонів, де ведуться активні бойові дії, та ВПО.
  • Листи, малюнки, дитячі подарунки для українських захисників;
  • Участь вчителів-філологів у роботі розмовного клубу «Єдині» для внутрішньо переміщених осіб;

Щира подяка усім учасникам спільноти за участь у благодійних ярмарках та збору коштів на підтримку Збройних Сил України. Спільними зусиллями здобувачів освіти, батьків і учителів, а також громади села вдалося зібрати кошти на:

  • амуніцію для захисників і захисниць;
  • підсумків для аптечок та самих аптечок;
  • 24000 – на придбання автомобіля для нашого односельчанина Руснака Андрія;
  • 20000 – на придбання екіпіровки для наших односельчан;
  • комплектування посилок для воїнів, які перебувають у зоні бойових дій;
  • матеріальна допомога сім’ям військових з нагоди відзначення дня захисника України та інше.

          Наша країна переживає зараз дуже складні часи. В умовах введення в Україні воєнного стану, викликаного збройною агресією росії, освітяни — на своєму вчительському трудовому фронті. Працюють сумлінно, відповідально ставляться до виконання посадових обов’язків і вже цим наближають перемогу. Маю честь керувати творчим, працездатним учительським колективом – надійними, досвідченими, сумлінними працівниками. Висловлюю всім вдячність за творчу і сумлінну працю. Сподіваюся, що набутий вами досвід вирішення освітніх проблем забезпечить успішну Практичну реалізацію завдань і викликів, які стоять перед нашою школою. Дякую усім за плідну роботу у 2023/2024 н.р. Щиро вдячний педагогічному колективу за щоденну наполегливу працю, творчість і винахідливість, за вклад кожного у виконання своїх обов’язків. Особливо хочу подякувати адміністрації, своїм заступникам за розуміння, підтримку, творчість, ініціативність, наполегливість. Наша спільна робота адміністрації, педагогів, учнів, батьків дала змогу нашій школі організувати освітній процес на належному рівні. І все це заради наших дітей, бо діти – то є оцінка нашого життя, його зміст і продовження. Ми повинні їм дати все найкраще, виховати їх добрими, розумними, і щасливими.

           Отже, слід зазначити, що проведена робота в ОЗО «Шиловецький ЗЗСО І – ІІІ ступенів» в 2023/2024 навчальному році знаходиться на належному рівні. Головна увага приділялася формуванню громадянина – патріота України, створення умов для самореалізації особистості відповідно до її здібностей, суспільних та власних інтересів, виховання громадянина з демократичним світоглядом і культурою,  який не порушує прав і свобод людини, виховання в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я, формування належних гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, зміцненню фізичного здоров’я дітей, розвитку творчих здібностей для задоволення морально-духовних запитів через участь урізноманітних конкурсно-ігрових програмах, святах, фестивалях, створенню сприятливого психологічного мікроклімату, створенню умов для задоволення соціальних проблем – залучення до активної творчої діяльності дітей всіх соціальних груп.

          Основними завданнями 2024/2025 навчального року педагогічний колектив визначає:

1) Забезпечити безперебійний  освітній  процес та охоплення всіх дітей шкільного віку якісним навчанням з урахуванням попиту в освітніх послугах;

2) Створити  умови  для розвитку самомотивації  творчості, інноваційної професійної діяльності  педагогів;

3) Створити для кожної дитини ресурс  її особистісного розвитку в контексті реалізації науково-методичної проблемної  теми .

4) Здійснювати підтримку і педагогічний  супровід  дітей з особливими освітніми  потребами;

5) Підвищити результативність участі в предметних олімпіадах і конкурсі МАН на обласному рівні ;

6) Створити  комфортні  психолого-педагогічні умови для підвищення мотивації школярів для самореалізації та успіху.

7) Продовжити налагодження  взаємодію  з батьківською громадськістю щодо мотивації їхніх дітей до  шкільної освіти; 8) Забезпечення дотримання санітарно-гігієнічних вимог навчального закладу.